چرا پدر و مادرها باید پیتول و پیکول را بشناسند + محتوایی برای احیای فرهنگ کرد


پدر و مادرها، مسئول تمام نیازها و مسائل مربوط به فرزندان خود هستند. از نیازهای اولیه و ابتدایی مانند نیاز به خوراک و پوشاک مناسب گرفته تا داشتن رفاه، آرامش و …، همگی باید برای کودکان در نظر گرفته شود. در این میان اما، نحوه آموزش به آن ها از دغدغه های اصلی تمام والدینی است که نگران آینده و زندگی پیش روی فرزندان خود هستند. بیشتر پدر و مادرها از همان روزهای اول زندگی کودک خود و یا حتی پیش از تولد، به فکر فراهم کردن بستر مناسب و امکانات کافی برای آموزش آن ها هستند تا بتوانند تمام آنچه را که لازم است، در اختیار داشته باشند. این آموزش ها نه تنها در تحصیل کودکان خلاصه نمی شود، بلکه حتی باید آموزش در خانه و مهارت های کافی برای زندگی را نیز در نظر داشت.

تا پیش از این، درصد بالایی از آموزش کودکان برعهده مربیان و معلمان بوده و در فضای مدارس شکل می گرفت؛ اما با شیوع ویروس کرونا و تبدیل شدن آن به یک پاندمی در سراسر دنیا، اهمیت آموزش در خانه چندین برابر شد. در خانه ماندن کودکان برای مدت طولانی، باعث شد تا بیشتر والدین به فکر راه هایی برای آموزش بهتر فرزندان خود و آماده کردن آن ها برای کسب مهارت هایی فراتر از آموزش های مدرسه باشند. اما سوال اصلی که برای شما به عنوان یک پدر یا مادر به وجود می آید، این است که کدام آموزش استاندارد بوده و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اگر شما نیز دغدغه رشد فکری کودک خود را دارید و می خواهید با بهترین روش ها به آموزش مهارت های الزامی او کمک کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب ضمن آشنایی با محتواهای مناسب کودکان، با انیمیشن پیتول و پیکول که در همین زمینه طراحی شده، آشنا می شویم.

محتواهای آموزشی مناسب برای کودکان

با تعطیل شدن مدارس در سراسر دنیا و انتقال بسترهای آموزشی کودکان به درون خانه، مسئولیت والدین و اهمیت حضور آن ها در کنار فرزندان، بیشتر از قبل حس می شود. اما واقعیت امر این است که پدر و مادرها مسئولیت های سنگین زیادی دارند و به طور طبع، نمی توانند آن طور که باید، برای کودکان وقت بگذارند. آن ها هر اندازه که وقت خود را در طول روز برای بودن در کنار فرزندان خالی کنند، باز هم کارهای دیگری دارند که باید انجام دهند. از این رو، اهمیت بالای محتواهای آموزشی از قبیل فیلم ها، نرم افزارها و … بیشتر می شود.

محتواهای آموزشی مناسب برای کودکان، باید شامل آموزش در مورد مهارت های مختلف و یادگیری آن ها است. این محتواها باید بتوانند کودکان را به خوبی برای یادگیری نحوه انجام کارها و تشویق آن ها به فکر کردن در مورد چیزهایی که می آموزند، آماده کنند. نقش والدین در این زمینه، به عنوان کسانی که این محتواهای آموزشی را کنترل می کنند، بسیار حائز اهمیت است. شما به عنوان یک پدر و مادر مسئول، از اهمیت بالای خوراک روحی فرزندان خود و به خصوص آنچه که در زمینه آموزشی به آن ها منتقل می شود، آگاهی داشته و بتوانید آن را کنترل کنید.

پدر و مادرها نه تنها باید حضور موثر و حمایت گر خود را در کنار فرزند داشته باشند، بلکه با آشنایی کافی از محتوای آموزشی (شامل فیلم، بازی، نرم افزار و …) کودکان، از آنچه در اختیار آن ها قرار گرفته، مطمئن باشند. به طور کلی، از جمله ویژگی های اساسی یک محتوای آموزشی مناسب برای کودکان، می توان به مواردی مانند جذابیت بصری، سادگی در آموزش، هدفمند بودن، ایجاد تعامل با کودک در یادگیری و … اشاره کرد.

اهمیت آموزش زبان کردی به کودکان

همه ما، در خانواده هایی با یک فرهنگ خاص و با یک زبان یا گویش مشخص به دنیا آمده و بزرگ می شویم. در چند سال اخیر، اهمیت آموزش زبان مادری به کودکان بیشتر شده و مراکز آموزشی، بیشتر به این موضوع توجه می کنند. از سال 2000 میلادی، روز 21 فوریه (دوم اسفند) با نام روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده تا فرهنگ های مختلف دنیا بیشتر به این موضوع اهمیت دهند.

در تمام دنیا، بیش از 6000 زبان و گویش مختلف وجود دارد که متاسفانه به دلیل کم توجهی به آن ها، بیشتر از 43 این زبان ها در معرض نابودی و فراموشی همیشگی هستند. زبان های زنده دنیا، نشانی از وجود تنوع در فرهنگ های غنی مختلف هستند و از بین رفتن هر یک از آن ها، به معنای از فراموش شدن فرهنگ و تمدن عده خاصی از مردم است. آموزش زبان های مادری در مدارس و مراکز آموزشی تا چند سال پیش هیچ معنایی نداشت اما اخیراً تلاش های زیادی در این زمینه دیده می شود. ما به عنوان پدر و مادر، وظیفه داریم تا با آموزش زبان مادری خود به فرزندانمان، در حفظ این میراث موثر باشیم.

چگونگی آموزش زبان کردی

زبان کردی، به عنوان یکی از غنی ترین و زیباترین زبان های دنیا شناخته شده و دارای واژگان و نوشتار مستقل است. به طور کلی، این زبان مجموعه ای از زبان های جداگانه ای از جمله سورانی، کرمانجی، کلهری و … است که هر یک با هم تفاوت هایی دارند.

از آن جا که زبان کردی یک زبان کامل به شمار می رود، برای آموزش آن نیز باید از ابزارهای دقیق استفاده کرد. به عنوان مثال شما اگر از یک محتوای آموزشی مانند فیلم، بازی و یا هر ابزار دیگری که برای آموزش زبان کردی به فرزند خود استفاده می کنید، باید به بعضی موارد توجه کنید. برای مثال، بهتر است که این آموزش ها شامل واژگان و آواهای مختلف بوده و با بهره مندی از عناصری مانند شعر و تصاویر جذاب، به یادگیری بهتری کودک کمک کند. انیمیشن آموزشی پیتول و پیکول، به عنوان یک ابزار جدید و خلاق و با در نظر داشتن بهترین و موثرترین متدهای تولید محتوای آموزشی کودک، به طور خاص به آموزش زبان کردی به کودکان پرداخته است. در ادامه، بیشتر به معرفی این انیمیشن ها می پردازیم.

معرفی انیمیشن آموزشی پیتول و پیکول

تاثیر بسیار قوی و قابل توجه کارتون و انیمیشن در یادگیری و آموزش کودکان را به هیچ وجه نمی توان نادیده گرفت. استفاده از انیمیشن ها به عنوان یک ابزار آموزشی، در تمام دنیا شناخته شده و به یک روش اصلی برای یادگیری مهارت ها در کودکان تبدیل شده است. این محتواها که با در نظر گرفتن ویژگی های ذهنی کودک طراحی شده و به طور خاص روی آن ها اثر می گذارد، در بسیاری مواقع منجر به افزایش اشتیاق یادگیری در کودکان می شوند. انیمیشن ها با داشتن جذابیت بصری، قوه تخیل کودک را تحریک کرده و او را به دنیای رنگی کارتون وارد می کند. از این رو با ایجاد حس تعامل با کودک، سرعت در یادگیری، به طور چشمگیری افزایش می یابد. با این تفاسیر، می توان به خوبی از انیمیشن ها برای آموزش زبان مادری به کودک بهره گرفت.

انیمیشن موزیکال پیتول و پیکول، با هدف شادی و نشاط در کودکان کورد زبان، و همچنین آموزش آن ها طراحی شده است. این انیمیشن محتوای با ادبیات اختصاصی کودکانه داشته و با شناسایی قدرت بصری کودک در تفکیک و شناخت رنگ ها و تحرکات کاراکترها (انیمیت)، سعی در جذب کودک و همراهی در شناخت حرف ها و کلمات زبان مادری دارد. شما می توانید با خیال راحت این انیمیشن جذاب را برای کودکان خود استفاده کرده و مطمئن باشید که محتوای آموزشی استاندارد با معیارهای آموزشی کودک را در اختیار فرزند خود قرار می دهید.

درباره هجا استدیو

هجا استدیو فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۹۰ با تولید برنامه ۲۰ سری مجموعه برنامه های میان برنامه شعر قرآنی، سلامت و علمی به زبان کردی سورانی جهت پخش در تلویزیون های اقلیم کردستان آغاز کرد که مجموع شامل بیش از ۲.۰۰۰ دقیقه محتوای HD است. همچنین ساخت تیزر های موشن گرافیک و ویدیو پروموشن بیش از ۵۰ شرکت و سازمان در رزومه این مجموعه می باشد.

حال این بار هجا استدیو برای آشتی والدین و کودکان شان به زبان کردی، دست به ساخت انیمیشن آموزشی جذاب پیتول و پیکول کرده است که والدین به راحتی می توانند با تهیه این انیمیشن می توانند زبان کوردی را به کودکان خود آموزش دهند. برای تهیه انیمیشن آموزشی پیتول و پیکول می توانید از طریق راه های زیر با هجا استدیو در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.